pondělí 29. dubna 2013

Kančí kýta se šípkovou omáčkou

Dostala jsem od kolegyně mraženou kančí kýtu. Byla jsem na vrcholu blaha. Zvěřinu mám velmi ráda, ale její dostupnost je mizivá a pokud nemáte v příbuzenstvu či okruhu známých myslivce, těžko se k ní dostanete. Sezóna zvěřiny je sice již dávno pryč, ale nemohla jsem odolat si to kančí masou připravit. Vsadila jsem na šípkovou omáčku, kterou mám s kančím prostě spojenou. Přestože jsem ji nikdy nedělala povedla se na výbornou. A my si doma nacpali bříška jako vždy! :)

Ingredience:
(2 osoby)

400g kančí kýty
80g slaniny
75g mrkve
60g celeru
50g petržele
1 větší cibule
1 lžíce rajčatového protlaku
2 lžíce šípkové marmelády
250 ml červeného suchého vína
voda či vývar
olej či sádlo
6 kuliček černého pepře
6 kuliček nového koření
4 kuličky jalovce
4 bobkové listy
tymián
majoránka
sůl

Asi polovinu špeku nakrájejte na klínky a prošpikujte s ním maso. Do masa udělejte úzkým nožem několik zářezů (5-7), pravidelně rozmístěných po celém mase, prstem díru prohlubte a vložte dovnitř špek. Pořádně ho do masa zatlačte.

V hrnci rozpalte olej či sádlo a maso na něm zprudka ze všech stran rychle opečte, aby se zatáhlo. Vyndejte ho a položte na talíř. Vhoďte zeleninu a zbylý špek pokrájené na kostičky, cibuli na klínky. Restujte zhruba 10 minut, aby zelenina zezlátla. Často s ní míchejte, aby se nepřipálila.

Do hrnce přidejte rajský protlak. Chvíli jej restujte, ztratí štiplavý kyselý tón. Přidejte šípkovou marmeládu a zalijte červeným vínem. Nechte odpařit alkohol. Trvá to zhruba 5 minut. Je-li víno odpařené, neucítí již z hrnce alkoholové výpary.

Vložte maso zpět do hrnce společně s kořením. Majoránky a tymiánu dejte větší špetku. Přilijte vodu, tak aby maso bylo z poloviny ponořené. Duste po poklicí zhruba 2 hodiny na velmi mírném plameni. Maso během dušení otáčejte. Je-li maso větší, duste déle.

Podávejte s houskovým či karlovarským knedlíkem.