čtvrtek 16. srpna 2012

Bazalkové pesto

Měla jsem velkou radost kolik se urodilo letos bazalky. Chodila jsem ji pravidelně obhlížet a hlavou mi proletovali myšlenky, že je to to nejbáječnější na světě. Už s ní nebudu muset šetřit, jak tomu bylo doteď, kdy jsem ji měla pouze v květináčku. Netušila jsem jak nadšení amatérského zahradníka může rychle přejít v nenávist k této donedávna milované roztomilé rostlince.



Začalo to poklidně. Ostříháním všech rostlinek. Bylo jich asi 30-40. Ještě pořád mám blažený úsměv na tváři. Délka trvání: 20 min.

Obrání všech lístků, které bude možné upotřebit. Koutky rtů mi pomalu klesají. Práce velice stereotypní a nekončící. Délka trvání: 2 hodiny ve 2 lidech.  

Mytí všech lístků. Jelikož je bazalka domácí, většina listů byla lehce zamazaná od hlíny. Takže jsem každý lístek i lísteček musela vzít do ruky a pečlivě omýt. Délka trvání: 2,5 hod.

Když byla všechna bazalka připravena k povýšení do ještě lepšího stavu a uchování do zimy, moje síly byli téměř vyčerpány. S podporou mého brášky však byla všechna bazalka nakonec přetvořena v pesto, bazalkové máslo (ze 4 kostek másla = 1 kg) a na závěr jen tak zasáčkována do mrazáku. Délka trvání 2,5 hod.

Celková doba zpracování bazalky je tedy asi něco přes 7 hodin. V mrazáku je zaplněn bazalkou jeden šuplík. Doufám, že to v zimě bude stát za to!!

Bazalkové pesto
Možnosti jeho využití hraničí s nekonečnem. Dá se využít ve studené i teplé kuchyni. Do těstoviny, do hamburgerů, do polévky, do rizota, k bramborám, k syrové zelenině, jen tak namazat na chleba. Jak jen Vás to napadne...
Připravit se dá buď v hmoždíři či mixéru. Jelikož jsem připravovala větší množství, dělat pesto celé v hmoždíři by bylo zničující. Vypomohla jsem si s ním jen při drcení oříšků, jelikož můj mixér není tak výkonný, aby to utáhl.

Ingredience:
(4 osoby)
50g piniových oříšků (je obtížné je sehnat v menších městech, což sama moc dobře znám z vlastní zkušenosti; lze nahradit např. kešu či pistácíemi, ale už to nebude to pravé Janovské pesto)
80g parmazánu
2 svazky bazalky
1 větší stroužek česneku
olivový olej
sůl

Oříšky si najemno rozdrtíme v hmoždíři společně s oloupaným česnek. Poté buď ponecháme v hmožďíři, máme-li malé množství. Jinak přendáme do větší mísy a pomocí tyčového mixéru rozmixujeme společně s omytou a osušenou bazalkou. 

Až je bazalka lehce pomixována na menší kousky, ale ne úplně na kaši, začneme přidávat nastrouhaný sýr a přilévat olej. Mixujeme dál, přidáváme olej, dokud nezíská pesto svou konzistenci (kašovité, ne příliš husté ani tekuté).

Takto připravené pesto se zamíchá do uvařených těstovin a posypeme parmazánem. Voilá - rychlá, lehká večeře je a stole.
Dále se může dát do menších skleniček, přelít centimetrovou vrstvou olivového oleje. Takto by mělo v lednici vydržet několik dni, max. týden.
Další možností jeho uchování pro zimní měsíce je zamrazit ho v igelitových sáčcích či tvořítkách na led.