pondělí 2. ledna 2012

Zimní vitamínová bomba - kysané zelí

Vitamíny je potřeba doplňovat stále v průběhu roku. Jejich největší koncentrace je samozřejmě v ovoci a zelenině, které je nejvíce v teplých měsících. A co v zimě? Ovoce a zelenina dovážená v prosinci z jihu, dozrávající pozvolna z kamiónů nebude zrovna nejlepší výhrou. Objevila jsem u babičky velký keramický hrnec plný kysaného zelí! Že mě to nenapadlo dřív.

Takže jsem toho musela v minulém týdnu využila hned dvakrát.

Poprvé když jsem se chystala na Gastropárty (=party konající se v Praze, kam všichni donesou uvařené jídlo na předem dané téma, jenž ostatní následně degustují a hodnotí). Tento měsíc bylo téma Maďarská gastronomie. A zelí se náramně hodilo, jelikož je hlavní složkou této kuchyně. Dlouho jsem hledala originální recept a byla z toho i trochu neštastná, protože toto téma mi příliš nesedlo a měla jsem i obavy, že si jídlo z této Gastropárty prostě neužiju tak jako jindy. Maďarská kuchyně mi přišla prostě "divná". A docela dost jsem se spletla...Myslela jsem, že to bude samý guláš a perkelt a nakonec tam byly jen dva - perkelt (který to mimochodem vyhrál; byl famózní) a  můj segedin .

Dalším zelným pokrmem byli plněné knedlíky uzeným s kysaným zelím a cibulkou. MMMMmmm...lahoda, ty já prostě můžu. Moje nejmilejěí vzpomínka na ně je z dob, kdy jsem studovala na gymplu...tam je měli prostě nepřekonatelné a na to že jsem málo kdy snědla celou porci, když byly knedlíky, chodívala jsem si pravidelně přidávat. Ach, kde jsou ty časy...

Szegedinský guláš - pravý maďarský 

Ingredience:
750 g vepřového masa
2 lžíce sádla
1 cibule
sůl a kmín
3 lžičky sladké papriky (nejideálnější je pravá z Maďarska-má daleko výraznější chuť)
450 g kysaného zelí
2 - 3 lžíce hladké mouky
300 ml kyselé smetany
vývar podle potřeby
1-2 dcl vína
možné přidat rajče či rajčatové pyré (nikoliv kečup)

Cibuli pokrájíme drobně na kostičky, zpěníme na sádle, popřípadně oleji. Přidáme omyté a na kostičky nakrájené vepřové maso (velké 1,5-2 cm).

Osolíme a necháme podusit bez podlití přibližně 15 minut než maso pustí šťávu. Pak přidáme kmín a papriku, maso podlijeme vínem a vývarem  a dusíme doměkka. Tekutiny má být tolik, aby se maso nepřichytávalo, ale nemělo by plavat. Promíchejte, přikryjte poklicí a na slabším plameni duste asi půl hodiny. Můžete přidat rajče nebo několik lžic pyré,

Jakmile je maso téměř měkké, přidejte pokrájené a vymačkané zelí, guláš důkladně promíchejte a dále duste, dokud nebude maso zcela křehké; trvá to přibližně patnáct až dvacet minut. Podlévejte, jen je-li to zapotřebí.

Přilejeme smetanu a na středním plameni ještě chvíli odvařujte, aby omáčka získala požadovanou hustotu.  Nakonec dochutíme je-li třeba - solí, cukrem popřípadně paprikou.

Podáváme s knedlíkem či chlebem.