středa 14. prosince 2011

Pstruh na másle a rozmarýnu

Už mám dost toho, jak se všude podávají jen mražené ryby...a to vlastně můžeme být vůbec rádi, že nějaké jsou...Většina Čechů ryby zcela ignoruje a ti znalejší si občas dají "tuňáka" v oleji,slisovanou kostku filé či mraženého pangasiuse, který ryby přípomíná snad jen tím, že umí plavat ve vodě. Vrací se mi vzpomínky na loňskou vánoční dovolenou u moře...Ráno jsem seběhla pár schodů, proběhla se po pláži k molu, kde už měl místní rybář postavený malý stánek s čerstvě nalovenými rybami, které si ještě před několika okamžiky plavali v Atlantickém oceánu. Jeho znalosti o zpracování a pečlivá práce při očišťování mě vždy udivovali. I když je pravdou, že je to dáno jeho celoživotní prací s nimi. Ochotně mi vše vysvětlil, zabalil do sáčků a ještě dal malou slevu. Kéž by jednou tohle mohlo fungovat i u nás...

V Praze je nabídka ryb a mořských plodů již celkem obsáhlá a člověk na ni narazí skoro v každém větším supermarketu. V oblibě mám i malé krámky pouze s rybami a mořskými plody. Miluju tu vůni, kterou pokaždé ucítím, když vkročím dovnitř...a ty krásně vyrovnané rybky, jednu vedle druhé.

Každé rybě svědčí připravovat ji na másle. Je to sice klišé, ale je to tak nejlepší. Proč by jinak světaznalí kuchaři zařazovali do svých MENU různé ryby připravované na másle ovoněné pouze bylinkami? 

Ingredience:
(2 osoby)

2 pstruzi (bez šupin a bez vnitřností)
kousek másla
olej
rozmarýn
citron
sůl

Vykuchané pstruhy omyjeme pod proudem studené vody a zevnitř i zvenku posolíme a lehce pokapeme citronem. Dovnitř vložíme pár snítek rozmarýnu. Můžeme dovnitř vložit i plátky citronu.

Na pánvi si rozpálíme kousek másla společně s trochou oleje (aby se máslo nepřepalovalo). Vložíme pstruha a opékáme ho z každě strany 6-8 minut. Maso zpevní, zbělá a kůže získá zlatavý nádech

Jako přílohu jsem zvolila brokolici. Dříve jsem brokolici vařila klasicky ve vodě, ale byla vždy taková rozvařená a úplně ztrácela svou jasně zelenou barvu...
Dostala jsem však radu, jak připravit křehkou a svěží brokolici.

Na větší pánvi rozpustíme oříšek másla a orestujeme na ní brokolici rozebraranou na růžičky. Lehce posolíme, zalijeme vodou (2 cm) a přikryjeme pokličkou. Dusíme 7-10 minut.

Pstruh je bez ocasu, jeikož by se mi nevešel na pánev :)