sobota 13. srpna 2011

Tiramisu

Proč jsem neudělala tenhle hříšně dobrý dezert dřív? Nikdy mě to tak nějak nenapadlo...Tiramisu mám ráda a s oblibou si ho dávám v kavárnách, ale nenapadlo mě ho udělat doma. Tedy do dneška. Do té doby než jsem se v žhavé internetové "gastronomické" diskuzi dočetla, jak všichni chválí tiramisu z pomazánkového másla. Rozzuřilo mě tok nepříčetnosti. Tiramisu je přeci italský dezert a dává se do něj mascarpone. Dezert z pomazánkového másla, ať se jmenuje jinak a neplete se do cesty TIRAMISU. 
Dlouho jsem přemýšlela z jakého důvodu se u nás v České Republice snažíme všechno nahradit. Nemám nic proti improvizaci a i já sama ráda experimentuji, ale pokud dělám nějaké klasické jídlo, dám tam originální základní suroviny, které tam patří. A pokud to nechci respektovat či nemám danou ingredienci, tak prostě vařím něco jiného.
Jsou Češi opravdu takový škudlilové, že je jim líto koupit mascarpone a místo něj využívají levnější náhražky, které však nemají autentickou chuť? Jaká škoda, že nikdy nepoznají tu pravou osobitou chuť.
Naučil nás to snad kuchař Babica, který ve svém pořadu o vaření přímo vybízí k nahrazování? "Pokud nemáme to, nahradíme to tím a pokud nemáme ani to, nedáváme to tam vůbec." 

Toto téma asi nemá konce a nedokážu nikoho přesvědčit k tomu, aby použil mascarpone a ničím ho nenahrazoval...jen chci konstatovat, že pokud chcete udělat zaručeně dobré tiramisu, držte se základního pravidla nic nenahrazovat a výsledek máte zaručený. Vaše tiramisu bude nekompromisně nejlepší. I já se mlsně olizovala, pokaždé když jsem prošla kolem lednice, kde mé tiramisu bylo ukryté. I když moc dlouho tam nevydrželo...

Ingredience:
(12 porcí)

500g Mascarpone
5 lžic cukru krupice
5 vajec 
3 lžíce likéru Amaretto (mandlový likér)
šálek silné černé kávy
1 pytlík cukrářských piškotů (např.:Savoiardi)
kakao na posypání 

Oddělíme zvláště žloutek a bílek. V první míse utřeme žloutky s cukrem v pěnu. Snažíme se chvíli intenzivně šlehat metlou, žloutky zesvětlají a hmota se stává nadýchanější. Do mísy přidáme mascarpone a pomocí lžíce smícháme s utřenými žloutky (mascarpone se nesmí moc šlehat proto použijeme lžíci či vařečku). Důkladně spojíme.

Ve vedlejší míse vyšleháme bílky. Před šleháním je lepší přidat špetku soli, zaručíme tím lepší šlehání. Sníh postupně přimícháme k směsi s mascarponem. Opět pomocí něčeho plochého.

Černou silnou kávu smícháme s likerém Amarettem. Postupně do kávy začneme namáčet piškoty. Jen na velmi malou chvíli - ponoříme a hned vyndáme. Namočené piškoty rovnáme vedle sebe do hranaté větší misky. Takto jsme utvořili první spodní patro. Pokryjeme vrstvou krému a opět klademe piškoty. Opakujeme taj dlouho dokud máme materiál. Poslední vrstvou musí být krém!

Na závěr posypeme vrchní vrstvu krému kvalitním kakaem. Pro rovnoměrné posypání bez hrudek použijeme sítko. 

Chladíme minimálně 2 hodiny v lednici.