pondělí 30. května 2011

Mrkvová polévka s opečenou slaninou

Otevřeně přiznávám, že z vaření vývarových polévek mám respekt. Je to možná dáno mými negativními zkušenostmi. Od nikoho v mém okolí mi prostě nechutná a proto i já sama mám strach se do vývarů pouštět. Jednou až se dobře připravím, tak se do ni určitě pustím, ale teď mám velkou zálibu v zeleninových krémech. Někdo může namítnou, že je to jak pro malé dítě rozmixované na jemný krém. Mě se však líbí, jak je polévka krásně hustá a rozplývající se na jazyku. 

Pro dnešek jsem si vybrala mrkev. Ta svítivě oranžová barva rozzáří každému strávníkovi úsměv na rtech. 

Ingredience:
(4 osoby)

1kg mrkve
2 střední brambory
střední cibule
máslo
50g slaniny
muškátový oříšek 
pepř
sůl 
pažitka  
parmazán či zakysaná smetana

Postup:
Cibuli nakrájíme na půlkolečka a necháme zezlátnout ve větším hrnci na větším kousku másla. Mezitím oškrábeme mrkev a nakrájíme jí na užší kolečka. Až cibulka zesklovatí, vhodíme mrkev a též ji osmažíme. Po 5 minutách zalijeme vodou, tak aby všechna mrkev byla ponořena. Přidáme oškrábané brambory nakrájené na menší kousky a necháme vařit v osolené vodě asi 20-25 minut. Mrkev musí být měkká, aby šla dobře rozmixovat. Poté ji odstavíme z plotýnky a pomocí tyčového mixéru rozmixujeme na krém. Vrátíme zpět na plotýnků. Pokud je polévka příliš hustá naředíme vodou nebo trochou smetany. Je-li příliš řídká můžeme zahustit jíškou. Dochutíme solí, pepřem a nastrouhaným muškátovým oříškem.
Před podáváním si na pánvičce osmahneme slaninu nakrájenou na delší proužky jimiž pak udobíme polévku. Posypeme nastrouhaným parmazánem a pažitkou.

Já si však nemůžu pomoci a přidám místo parmazánu zakysanou smetanu. Miluju kombinici nasládlé polévky a zakysané smetany...hmmm, hned bych si dala:)